Z núdze cnosť

Viete, ako funguje tranzistor? Veľký prietok prúdu je riadený malým prúdom. Na tomto princípe je založená celá moderná revolúcia v technike, a na tomto princípe je založená aj celá živá príroda, celá spoločnosť.

Treba len nájsť to správne napojenie, tú správnu bránu.

Tento portál pripravil čosi ako miesto pre správne napojenie, z ktorého možno získať prehľad o silových prúdoch noosféry. Tieto prúdy sa nedajú ovládať ľahko, tak ako sa toky riek či vietor nedajú ovládať. V Číne volajú toky prírody "dračie žily", a tento názov sa mi páči. Nadľad.com tak, ako každý, nedokáže rozkazovať vetru, dažďu, a podobne ako každý, má len relatívne napojenie na dračie sily spoločnosti. Jeho ambícia ale je tieto podpovrchové sily vnímať, definovať, predvídať a len v špecifických kritických momentoch s nimi  spolupracovať.

To závisí na počasí. Ak bude elektromagnetické napätie, ak bude napojený prúd, bude rachot, ak nebude, bude kľud a pohoda. To je z núdze cnosť, to je schopnosť dostať z minima maximum.

Aj tak môžeme byť obvinení, že sú to vlastne veľké ambície. Preto si treba presne povedať, že ďaľšie funkcie, azda vyzdvihovať široké masy, ale aj doučovať chtivých, ale mýliacich sa  disidentov, by už boli prehnané a akosi nie sú prvoradé. Ako je napísané od samého začiatku v popise portálu, ľudia už v podstate vedia, oni skôr potrebujú odvahu a vôľu, viac potrebujú jednoduché povzbudenie ako ďalšie detaily o tom, ako sú klamaní.

No, "od samého začiatku" ..., samotný začiatok sa asi ešte ani nezačal, lebo toto všetko je len ranné naťahovanie šliach, hladanie správnej asány. Taký malý súrjanamaskar.

 

Grigoriy

Pri brazdeni vod internetoveho oceanu faktov som pred niekolkymi rokmi nahodou natrafil na webovu stranku, na ktorej nejaky clovek z Kalifornie pisal o svojej osobnej, velmi zaujimavej skusenosti tykajucej saschopnosti ludi chapat hovorene slovo. (Doteraz lutujem, ze som tu stranku nevlozil medzi svoje "oblubene", a nemozem ju uviest.)

Ten pan prednasal na univerzite v Kalifornii, a raz poziadal svojich studentov, aby sa zucastnili jeho testu. Test spocival v tom, ze niekto predcitaval Ezopove bajky, a studenti mali niekolkymi slovami ku kazdej z nich napisat, aka je ich pointa. Bolo naozaj velmi zaujimave citat potom odpovede studentov, ktore boli na danej stranke zverejnene. Odpovede studentov (opakujem, boli to studenti univerzity) sa dali zaradit asi do styroch kategorii: "moze byt", absurdne, naivne a idiotske. Jedna studentka po vypocuti bajky "Liska a kysle hrozno" uviedla, ze Ezop chcel povedat, ze lisky hrozno nejedia, lebo su masozravce.

Ludia citajuci akykolvek text mozu v zavislosti od urovne ich pripravy, od urovne ich vedomia, dospiet k diametralne odlisnemu chapaniu toho, co autor chcel povedat. Hoci, ani jeden nepochybuje o tom, ze prave on autora pochopil najlepsie.

Mimochodom, to je dobrou ukazkou univerzalnej kozmickej spravodlivosti: nikto sa neciti blby.

Napriklad, v casoch, ked este neexistovali ucebnice, zasvacovali sa velmi mladi adepti do tajov ezoterickych uceni tym, ze sa naspamat ucili povesti a baje, ktore pre nezasvateneho boli len nieco ako lacny dobrodruzny roman, alebo televizny serial v dnesnych casoch. Len ovela neskor, a len tomu, kto sa ukazal hodny, prezradili, ze, napriklad, v povesti o Heraklovi boli zakodovane popisy psychologickych cviceni, ktorych ucelom bolo prebudit vyssie vedomie - desat uloh, ktorymi Eurystheus poveril Herakla boli v inotajoch skryte techniky na dosiahnutie "nesmrtelnosti". Ako priklad nech posluzi pribeh o vycisteni Augiasovho chlieva: jeho skryty vyznam je v poznani, ze na ceste k vyssiemu vedomiu je nevyhnutne, aby sme na nasej ceste dokazali frontalnym a nekompromisnym utokom ocistit svoje myslenie od hnoja konceptov, ktore na kazdeho cloveka spolocnost uvaluje, aby ho zotrocila, aby jej sluzil. V takej ociste nic nesmie zostat tabu, nic nam nesmie zostat svate, nicomu nesmieme zostat lojalny, o vsetkom musime pochybovat (a vediet s tym zit)  - prud ocistujucej vody musi uvolnit miesto pre oslobodzujuce vyssie vedomie.

Pre nadhlad?

Ako viete, Herakles oslobodil Prometea od  jeho utrpenia na skale Kaukazu, v com je tiez velke symbolicke posolstvo. Vsetko, co davni napisali, malo svoj vyznam. Som vsak presvedceny, ze ich posolstvo je pre vacsinu z nas navzdy stratene.

Vo svetle horeuvedeneho by ma velmi zaujimal nazor kohokolvek na to, ake posolstvo je skryte v myte o Prometeovi. Zaujima ma to preto, lebo si myslim, ze tam je skryte velke tajomstvo o povode a osude clovecenstva.            

Norman

"Hoci, ani jeden nepochybuje o tom, ze prave on autora pochopil najlepsie."

Ako vieš? To je tvoja interpretácia tých textov a tá istá chyba. Keď tá jedna napísala, že "líšky sú masožravce", tak to nemusela byť hus, ale naopak, robila si z celého typicky hlúpeho postmodernistického výskumu kreténa o bájkach - výsmech.

Je to vecou interpretácie, ako vidno.

 

Ale to by sme sa typicky bavili nie len v konceptoch, ale dokonca o konceptoch, to by sme to navyšovali donekonečna. Chcem nápisať niečo konkrétne a nie nepriateľské.

Ako som už opakoval aj včera, Nadhľad je urobený podla tézy, že klúč k politike je daný (aj) mentálnou úrovňou a svetonázorom. Je tu vytvorená aj rubrika Vedomie. Ale to určite neznamené, že je to len nejaký ezoterický portál.

O tom, ako sa tam bude dariť, sa uvidí, zatial sa držíme tézy, ktorú aj ty uznávaš, že veľa slov škodí. Ale aj to si kritizoval, keď v tom prvom článku bolo priam citované, že ľudstvo sa týmto veciam stále  nerozumie a nebolo tam (skromne a rozumne) zatial pridané žiadne ľahké vysvetlenie. A ty si just nejaké chcel. Aj o perzskej mágii si chcel interpretáciu.

 

A čo sa týka Prométea - žial, asi tu nik nebude debatiť, je to tu zatial prihlasovací klub, veď to poznáš ...,  ja by som zo slušnosti mohol, ale mám jednu otázku:

Ako to pomôže proti kurvičom tohoto sveta? Myslíš, že im to nedá celé týždne spať?

 

Grigoriy

Ale, ved uz konecne pochop, ze nemate nadej. A nakoniec, o to vobec nejde. Cele to "toto si zapamatame", "toto si o vas zapiseme", "toto vas neminie", "raz pride den", vyznieva velmi trapne.

A vobec, do podstaty aj tak nejdete.

Quintus: People should know when they are conquered.
Maximus: Would you, Quintus? Would I?
Grigoriy:  I sure would.

Mali by sme sa uz konecne sustredit na to, za co sme, a neminat energiu omielanim toho, proti comu sme.

"Proti" sa neda vyhrat. Mozno, keby sme vedeli za, mali by sme aspon nadej.

Vedel by si definovat, za co si?

 

 

 

 

Norman

že je tu veľké sionisticko-iluminátske sprisahanie - s výzvou, aby si to ľudia aspoň uvedomili. Bola to zbytočnosť? Dnes by si to už nerobil? Vlastne... robíš to občas inde po webe stále. Prečo?

 

Pravdupovediac, neviem, ako by som ti pomohol. Je dobré, že skúšaš vykľučkovať zo svojho defetizmu prehodením na pozitívny prístup. Ináč, všimni si, to je presne to, o čom sa tu od začiatku píše, že tento portál  by nemal či nechcel byť zasa jeden o večnom upozorňovaní na negatívne sily, ale o definovaní pozitívnej štruktúry, sveta bez choroby, života bez strachu a bez dogiem. Mám dojem, že si sa to priučil tu.

 

Stabilne používaš druhú osobu: "VY nemáte nádej". Akú nádej máš ty, Grigoriy? Mysliš, že máš nejakú? Naozaj? Nerozoberal by som to, ale ak sa ty pokúšaš demotivovať, či "znechucovať" ľudí, čo tak pozrieť sa na seba? Akú máš ty šancu, že si objavil čo len kúsok skutočnej duševnej múdrosti? Neprejavila by sa už? Nebol by si kľudnejší, vyrovnanejší, menej konfliktný? Nevedel by si viac o svete? Grigoriy, v tvojej bájke tá liška neodbehla nahovárajúc si, že chyba je v hrozne a nie v nej, ale dokonca zostala behať okolo a závidí každému, kto sa k hroznu priblíži a dosiahne naň.

Prečo?

Veď si uvedom, že naozaj má každý, teda aj ty, právo venovať sa svojmu vnútornému životu a naozaj je to prvotné, pred akýmkoľvek sociálnym a politickým životom. Nik ti to nevyčíta, nik ti to nemá za zlé, je to podľa kolobehu života človeka. Tak prečo stále chceš, aby sme ti tvoj postoj uznali? Cítiš sa neisto, keď ťa nenasledujú viacerí, či mnohí? Keď nerobia vicerí to isté, čo ty? Ak sa pýtaš na môj názor, robíš dobre, že si na aktivitu rezignoval, určite si rozumieš najlepšie.

Áno, rozpor medzi politickými štruktúrami sa nedá vyhrať, pretože štruktúry sa menia a po jednych vznikajú a nastupujú druhé. To si pochopil správne. Spoločenské struktúry sú ako vlny, ktoré vždy nejaké budú, jedna utláčajúca druhú a tretia váľa druhú. A naozaj sú bláznivci, ktorí si kladú ako cieľ zamedziť vlneniu, aby boli spokojní, aby vyhrali ... ale to, čo tu hovoríme my, ta pravá múdrosť je, že sa treba naučiť plávať, že nad vlnami sa vyhráva tu a teraz, že sa voda upláca podla potreby človeka a že víťazstvo nie je v budúcnosti, keď bude oceán náhodou dokonale pokojný, ale TERAZ, lebo človek, ten je v tomto oceáne jedna základná vlna a NIKDY sa nemôže utopiť.

Toto pochopiť je to, čo treba - a potom už človeka nebude trápiť, odkedy dokedy a ako dlho trvajú búrky, ale každá vlna a každý moment bude principiálne zažívať bez obáv, hlavne bez obáv o výsledok. Potom bude formovať vlny, lebo je to jeho prirodzenosť, ale nebude sa trápiť nad tým, že neformuje celý oceán - lebo oceán je formovaný tými istými zákonmi, ako každá vlna - tak načo nejaká základná frustrácia?

Tiež by som o tom nepísal takto priamo, lebo to by mal človek postupne pochopiť sám, ale konieckoncov, dobre, že si mi k tomu dal príležitosť. Ja to robím rád a ľahko:)

 

 

Grigoriy

vsetko, co viem, naucil som sa od Vas.

Co ma vsak najviac hneva, je, ze ani zaboha nechapem Vase vrcholne intelektualske vykony. Menovite, ked pouzivate vyrazy ako postmodernizmus alebo ontologia. Darmo je, ja na Vas, Majstre, nemam.

Ale, musite uznat, ze nikto Vas nevie vyhecovat k vrcholnym vykonom verbalnej ekvilibristiky tak, ako ja. Mali by ste mi aspon za to byt vdacny, Majstre.

Keby niekedy v blizkej buducnosti bol sychravy dazdivy den, a Vy by ste naozaj nemali nic ine na praci, mohli by ste, prosim, vysvetlit, co je to postmodernizmus? Ale, len jednoduchym jazykom, ktoremu moze porozumiet aj obycajny clovek mimo Bratislavy.

Pacia sa mi krasne zeny, ale velmi rychlo rozoznam rozdiel medzi peknymi vlasmi a parochnou, hnusia sa mi implantaty a umele mihalnice aj face lift. Nemam rad polystyrenove steny, ktore imituju zulu alebo mramor. Viem rychlo rozoznat, ze straka s pavymi perami nastrkanymi do riti nie je naozajstny pav.

Podobne je to aj s "intelektualmi". 

Norman

ale trocha trpezlivosti a slušnosti možno ... ale nie, máš pravdu, nie. Nič si sa nenaučil:)

Čo sa týka pózerstva - ano, to je tiež TVOJ problém. Nepočúvaš, len napodobňuješ. Mám ti menovať tvoje modly, tie TVOJE straky s pávimy perami? 

 

A čo sa týka múdrosti ako takej, zas ti ďakujem za dobrú tému. Zmrdi tohto sveta sa vždy pokúšali nahovoriť ľuďom, že sú sprosté a neschopné ovce, ba horšie, že je hriechom sa prejaviť sebavedomo v oblasti poznania a schopnosti vidieť. Ja určite v tomto a pred tebou  žiadne komplexy nemám. Na rozdiel od teba ja som tebe nikdy nehovoril, že si sprostý či neschopný, aj keď tu roky chodíš nafučaný ako moriak. Ty naopak reaguješ ako pod elektrickým prúdom, keď ti napíšem, že si sa niečo azda aj tu naučil. Kde je tvoja rovnováha? Hlboko zahrabaná pod nánosmi blábolov, ktoré ťa dusia. Reaguješ ako posledná akčná postava z toho najlacnejšieho bulváru.

Nenúť ma, aby som ti tie tvoje dlhoročné nánosy blábolov začal prudko znechucovať. Radšej sa ich zbavuj postupne a sám - bude ta to menej bolieť.

 

PS. Kľudne mi hovor majstre, ak si tak zvyknutý:)

Grigoriy

nebudte ku mne zhovievavy ani zamak, nesetrite ma, a vymenujte tie moje modly, znechutte "moje dlhorocne nanosy blabolov". A, urobte to naozaj prudko. Budem sa naozaj velmi tesit, ved ja sa tak rad ucim novym veciam.

Najviac sa vsak tesim na ten postmodernizmus.

 

Norman

kým nepríde nik iný.

Aký postmodernizmus? Za postmodernizmus bol označený ten nezmysel o výklade bájok, ktorým vraj otravoval akýsi učitel v Amerike. To ťa tak znechutilo? Že si aj ty učitel, synu?

Grigoriy

Podla mna vobec nejde o postmodernizmus, ale implicitne o neoklasicisticko-didakticky empiriokriticizmus dialektickej proveniencie, pretoze je v nom relevantne zainkorporovany* galakticko metodologicky postup gnozeologickej ontologie.

* (Krempaska , Bratislava 2011, portal bratislavskych intelektualov - JeToTak.)

V podobnom duchu sa nesu aj taketo prehlasenia: "Je ťažko dokázať, čo sa stalo, a ešte ťažšie, čo sa nestalo, ale relatívne explicitne sa dá dokázať, čo sa napísalo a bolo vydané. Relatívne ľahko, pretože to stálo určite nemálo námahy, zozbierať tieto údaje."

Norman

alebo ešte niečo horšie. Freudovská analýza motívov mýtov :)

Nenapísal som ti už, že kritiku na Jetotak by si mal prezentovať skôr tam? Bolo by to logickejšie. Ja za nich nemôžem, ani za teba.

Čo sa týka lokálnych textov, v princípe som ešte stále ochotný ti ich vysvetliť, len sa musíš pokúsiť napísať presnejšie, ktorej časti si nerozumel:) A čo ťa vlastne naozaj tak štve, synu? To, že si niekto robí srandu z vašich šiestich milionov?