komentare

mino

pre všetky národy späté s prírodou. Zvyky-postupy, obyčaje, liečenie je veľmi podobné cez všetky kúty sveta až do našich najzapadlejších horských dediniek na východe a severe.
Bez fanatizmu a intuitívne k tomuto poznaniu prídete aj cez či-kung. Aj ten odtiaľ v svojej prapodstate vychádza. Budhistické a taoistické smery sú už len sukničky - pribudli cestou a časom pre zahalenie podstaty.

Jednému čechovi ukradli na nejakom zapadlom ostrove motorku. Nič tragické, kde je? Vyskúšal šamana. Šaman použil rovnaký postup o akom čítal v nejakej stredovekej knižnici v Česku: Chlapec 10-13r., na ruku mu šaman kvapol olej, priviedol ho do tranzu a chlapcovi sa vybavilo aj kde je zanechaná motorka, aj kto ju ukradol.
Je to odborník v tejto oblasti vydáva knihy, meno neviem, ale bežne to popisuje a spomína.

Horeuvedených palicových tancov podobných a iných je v okolitých kultúrach na mrte. Choreograf nemusel pozerať Sandokana.

Mal som šťastie na školu-smer čikungu, aj učiteľov. Bez náboženských smerov, čínskych košieľok. Ide o dušu, jej rozvoj a dvíhanie, lebo svet má mnoho dimenzií a z tej svojej do vyšších nedovidíte, nepochopíte...
A veľa zážitkov.

Ľubov

Môj príbuzný slúžil v osemdesiatich rokoch zvs na hranici s Rakúskom,Bratislava-Berg,rada počúvam tie spomienky,lebo súčasťou pohraničníkov boli aj psy-čs.vlčiaci.Do výslužby šli ,keď mali sedem rokov.Psy.
Po celej trase bol monitorovaný priestor,tzv kápečko,trojmetrová hranica vysypyná pieskom,z každej strany drôtené oplotenie.Keď sa do kápečka dostal narušitel,hučala siréna.Postup bol taký:najskôr psy,výzva,potom strelba do vzduchu,potom do nohy a až potom.....,no ale vraj nikoho nezastrelili,aspoň mi to nepovedali,len nejakých vietnamcov tam chytili,čo zablúdili,vtedy už prichádzali do Bratislavy vo väčšom.

No,tak som si len proste spomenula na tieto časy,veď často hovoríme,že všetko sa opakuje do kruhu.

Norman

Aby nedošlo k hrubému omylu, upozorňujem, že som to myslel ironicky - ako je to tam aj explicitne napísané.

Náhodný okoloidúci

Snaha dotiahnuť do USA čo najviac Afro-Haiťanov a Afričanov nie je zjavne nič iné ako snaha tzv. Demokratickej strany doviezť si čo najviac voličov.

http://www.epshark.cz/clanek/352/ted-se-rozhoduje-o-budoucnosti-usa

P.S. Ten epshark, ktorý všade tak propaguje istý Senil Senilovič, je celkom dobrý prehľad správ.

Norman

do archívu:
bradáč mal na FB status, kde píse, po arabsky:
"S aláhovou pomocou budem islamizovať nemcov"

Na krku (vo videu) mu visela patróna - oblúbený to symbol islamistov.

http://www.pi-news.net/2018/01/diaa-auf-facebook-ich-werde-die-deutschen...

V normálnej spoločnosti by ten chlab okamžite skončil v base . A vyšetrovalo by sa. Úradníci, ktorí mu podpisali to, aby sem dovleikol celú svojú fammíliu, by tiež skončili v base. Família okamžitý odvoz do Lýbie.

Náhodný okoloidúci

Presne si to vystihol, novodobý náter nemôžeme pokladať za tradíciu. Zvlášť ten Hviezdoslav, nech je v literárnych kruhoch hocako uznávaný, jeho spôsob vyjadrovania je tak umelý, že čitateľ občas musí dlho rozmýšľať, aby pochopil, čo tým chcel básnik povedať.
Ani folklór nieje až taká tradícia. Teda mám na mysli to, čo sa označuje ako folklór. Nie preto, že veľká časť slovenského folklóru má valašský pôvod, aj keď nakoniec sa valašská kultúra šírila skôr prenosom od suseda k susedovi a valašské gény ďaleko na územie Slovenska neprenikli, ale preto, že vieme už len málo o tom, čo ktorý tanec znamenal, čo ktorý zvyk znamenal. Našťastie etnografi toho veľa zachytili, ale národ sa o to až na niekoľko málo výnimiek nezaujíma. To, čo predvádzajú súbory na javiskách, to už nie je živý folklór, živá tradícia, to sú vo veľkej miere umelé choreografie určené na javiskové vystúpenia, pre zábavu divákov.

Len tak pre tú srandu sem uvediem jeden malý postreh zo života.
Videl som pred dávnymi rokmi na folklórnom festivale vo Východnej jedno bizarné vystúpenie. Máličko odbočím a potom sa vrátim.
Za hlbokého socializmu dávali v telke Sandokana. Bol to "kasový trhák", každý chalan chcel byť Sandokan. No a v tom dieli, keď sa Sandokan ženil s Lady Mariannou, boli ukážky malajských ľudových zvykov a tancov. V jednom tanci matka symbolicky učila deti prekonávať prekážky v živote. Vyzeralo to tak, že dve dievčiny v trojštvrťovom rytme búchali dve vodorovné žŕdky dvakrát dole o podklad a raz o seba a matka a deti pomedzi ne hopkali tak, aby ich nohy neuviazli medzi žŕdkami a neschytali úder.
No a zrazu som tento tanček pomedzi brvná videl zaradený vo vystúpení slovenského folklórneho súboru na festivale vo Východnej... Takto nejako, cez televíziu, funguje medzikultúrny horizontálny prenos tanečných prvkom medzi malajským a slovenským folklórom.

A zasa k téme.
Takmer zaniknutou slovanskou tradíciou, ktorú tu tak horlivo riešime, pre nás môže byť práve tá spätosť s prírodou. Pozorovanie prírody a všetkých je prejavov a pravidelných cyklov. Od schopnosti rozoznať a pochopiť ročné cykly v prírode záviselo holé prežitie našich predkov. Preto tak oslavovali astronomické sviatky - zimný a letný slnovrat, jarnú a jesennú rovnodennosť. Je jedno, či boli lovci-zberači alebo poľnohospodári, na oboch týchto úrovniach vývoja spoločnosti museli byť schopní porozumieť prírode a prispôsobiť sa tomu, čo nedokázal zmeniť.
Ešte aj tí bačovia a honelníci hore na grúni museli veľmi dobre poznať prírodné cykly a všetky prejavy prírody a byť schopní zariadiť sa podľa nich.
Súčasný našinec sa o prírodné cykly zaujíma len v súvislosti s dovolenkou - s tradičným váľaním sa na pláži alebo s tradičnou lyžovačkou.

Ja pri prechádzke v lese nezažívam zmenení stavy vedomia, nemám halucinácie ani vnuknutia. Je to pre ma príjemný oddych od práce lopatou a vnímam vtedy nielen krásu, ale aj prejavy ročných cyklov. Sledujem ako je slnko vysoko, čo kvitne, čo už má plody, cez zimu v snehu hľadám stopy zveri.

A ešte mi niečo napadlo. Také veselé. A súvisí to s tradíciou-netradíciou.
S jednou známou sme raz tak horlivo riešili hudbu a ona mi povedala, že neznáša ľudovky. Vravím si - koľko ľudí, toľko chutí, nedá sa každému vyhovieť, ja zasa neznášam operu. A potom z nej vyliezlo, že pod pojmom "ľudovky" si predstavuje plechovú dychovku a pesničky pre dychový orchester, ktoré začali hromadne vznikať niekedy v 60. - 70. rokoch minulého 20. storočia :D

Norman

preklad, máš urobiť preklad do slovenčiny, ty osobne, nie google.
Konieckoncov, nie je to až taká zlá báseň, má pointu - každá hviezda nad chalupou, na oblohe, znamená nešťastie. Nie jedno, celú hromadu nešťastia.
Určite lepšia, ako to video o európskych hviezdach:) Fakt, aj básničky sovietskych osôb boli lepšie, ako toto sráčstvo, čo sa dnes vydáva za umenie.

mirage

basen by si zasluzila remake
od nonula

buheh

ja vnímam inakšie. Áno, more, skaly, to hej, ale to môžeme spolu s lesom zahrnúť do kategórie príroda.

Víno, tanec, peniaze, lietadlá... tam sú chute, vône, farby, zvuky aj emócie, ale splynutie s prírodou, to je ešte iné. Nehovorím, že tam nie je podobnosť, ale...

Napojenie na zdroj sily... harmonizácia biologického poľa... spojenie s duchmi stromov či predkov... nesmej sa. Rôzne koncepty to môžu opisovať rôzne, ale ja cítim, že tam je kvalitatívny rozdiel.

mirage

majakovsky bol avantgarda,
asi by ocenil a.i. preklad

Mayakovskiy/Byron

Listen to this!
After all, if the stars are lit -
means - it is necessary for someone?
So - someone wants them to be?
So - someone calls these spittles
a pearl?

And, tearing up
in the snowstorms of midday dust,
breaks into God, is afraid that he was late,
crying,
he kisses him - his hand,
asks -
that there must have been a star! -
swears -
will not suffer this starless form!

And then
walks alarming,
but quiet outside.
He says to someone:
"After all, now you have nothing?
Not scary?
Yes?!"

Listen to this!
After all, if the stars light -
means - it is necessary for someone?
Hence - it is necessary,
every evening
over roofs
at least one star caught fire ?!

mirage

...

Mayakovskiy/Goethe/Nietsche

.
Hör dir das an!
Wenn die Sterne leuchten -
bedeutet - es ist für jemanden notwendig?
Also - jemand will, dass sie sind?
Also - jemand nennt diese Spucke
eine Perle?

Und zerreißt
in den Schneestürmen von Mittagsstaub,
bricht in Gott ein, hat Angst,
dass er zu spät kam,
weinend er küsst ihn - seine Hand,
fragt -
dass es einen Stern gegeben haben muss! -
schwört -
Ich werde dieses sternlose Mehl nicht ertragen!

Und danach
läuft alarmierend,
aber still draußen.
Er sagt zu jemandem:
"Immerhin, jetzt hast du nichts?
Nicht beängstigend?
Ja ?! "

Hör dir das an!
Immerhin, wenn die Sterne
Licht -
bedeutet - es ist für jemanden notwendig?
Daher - es ist notwendig,
jeden Abend
über Dächer
mindestens ein Stern fing Feuer?

mirage

pokus o
nedelnu chvilku poezie
v originalnom zneni
(nebol na internete preklad)

akurat tato basen nemusi vyzniet zrovna bolsevicky

nieco si trafil
trivialnost - (hviezdy?)
je zlahka pritomna vo videu
aj v basni

keby som bol ucitel na skole, dal by som ziakom na rozbor porovnat video s basnou
ake su spolocne znaky, ak su

rusko sa v posl rokoch stalo take velke zoo, alebo drsny narodny park, kde sa daju pre nas odpozorovat niektore uzitocne prvky spravania?

Ľubov

Veď to ešte ani sama poriadne neviem,ako som to myslela:-).
Ale iste nie tak,ako naznačuješ.Žiadny kľud! Naopak,pohyb.

P.Hájek začal vydávať nový tlačený mesačník My.Páči sa mi tam napr. článok" Šťastie praje pripraveným." Je to test,či sme psychicky a ako tak materiálne pripravení práve na tú nie selanku.
Napr . Kapitola 1 . Liečenie a vybavenie .
1. Vieš poskytnúť prvú pomoc?
2. Vieš zašiť otvorenú ranu? (plus dva body v teste )
3. Máš doma škrtidlo,aspoň 4 litre dezinfakčného prostriedku?
4.Ak nevieš zašiť ranu,nauč sa to....atď.

Takže tieto rady hej,sú dobré

Norman

niečo napísali, nikdy sa to neujalo ...

Norman

spomenul som les, lebo presne ti rozumiem, Ako si napísal
"dostať sa k vnútorným pravdám a prežitkom sa dá kdekoľvek. V lese to síce ide možno lepšie, ale to nie je to podstatné, čo pre človeka (Európana, Slovana) splynutie s prírodou, spočinutie v prírode môže znamenať".

O to práve ide. Pre teba to nie je podstatné. Ja hovorím, že je.
Zas ťa zacitujem, a úplne s tebou súhlasím:
"les ... ja osobne vnímam ako niečo vyslovene biologické. Ide tam aj o meditáciu, ale je to čosi viac. Sú v tom aj zmysly: vône, zvuky, vietor, farby"
Áno, tak to je, je to (v prvom rade) biologické pozitívum, zvuky, vietor, farby .. kľudne dám bez irónie viac ... aura, esprit. Alebo pri mori vlny, ozón, slnko, mistrál, piesok, šumenie mora ... alebo na skalách priestor, hĺbka... Alebo vo víne jas, iskra, chuť, vôňa, v dobrom jedle symfónia chutí, šťava, energia, dravosť, v hudbe eufória, v tanci závrat, v plese v opere spoločenská noblesa, celebrity, roby, v autách silné motory, lesklé krivky, v peniazoch vertigo, bohatstvo, domy, vily, kone, lietadlá ...
Och, to už som zas prešiel do irónie :-)
Les patrí do tejto reťaze, aj keď je to jej krajšia časť.
Ja ale aj tak dávam dôraz na ten vnútorný pohľad.
Nie, zle som to povedal.
Pre ľudstvo je objektívne najdôležitejší ten vnútorný pohľad, tá imanentná pravda.
Nebudem to dokazovať, nebudem to vysvetlovať, nebudem o tom presviedčať. Proste je to najdôležitejší fakt.

Norman

To je typický prípad. Veď si tu situáciu ešte raz preber - chlapík dostane zrazu v zahraničí prácu a peniaze viacnásobné, ako doma na Slovensku. Ako zareaguje zakomplexovaný primitív?
"Ach, konečne ma niekto skutočne zaplatil tak, ako si zaslúžim. Vždy som vedel, že som dobrý, že som svetový - ale na Slovensku ma nik neocenil. A tu, hľa, títo mi rozumejú cenia si ma. Prečo to nebili schopní tí na Slovensku? Lebo sú to blbci, že som sa ja pako s nimi zahadzoval, že som hneď z materinej iče nešiel rovno sem. Zle Slovensko. Zlí Slováci".

Bohužiaľ, to robia z ľudí peniaze (a iné benefity). Vidíš to na mnohých emigrantoch, niektorí aj sem chodili, vidíš to na bývalých vonku študujúcich hlupáčikoch (ukecaných havranoidoch) a podobne.

To ale neznamená, že slovanský svet nemá problémy. Ba naopak - spomínaná vrstva kreténov má síce morálnu poruchu, ale je ďalším dôkazom, že tu chýba čo ? Chýba tu reálna sila, mentálna sila a poznanie ako hodnota, a následne aj tie peniaze. Hovorím o slovanskom svete, nie o Slovensku, lebo to je malé a treba mať s ním súcit, nemôže mať všetko.

Preto som neistý či ti rozumiem, keď napíšeš "každý deň niečo dobré na Slovensku". Myslíš to tak, že každý deň objaviť nejakú dobrú vlastnosť na Slovensku? Nuž, tak ako primitívna kritika malého Slovenska je príznakom chudoby ducha a charakteru, tak vyzdvihovanie jestvujúcich málo pozitív moc nepomôže. Ľuďom síce treba dať sebadôveru, ale nie za účelom (seba)spokojnosti, ale na objavenie a prebudenie ich POTENCIALU.
Lenže pokiaľ budú zavádzaní v tom, čo je ich identiita, tak sami seba nemôžu objaviť. Memôžu objaviť ani to, čo je najviac ich.

Chápeš, ty a viacerí tu, v podstate aj ja, chcú okrem nejakého vzájomného pochopenia mať vlastne len ten svoj kľud, nič viac netreba. Ale mladí a budúcnosť vôbec potrebujú reálnu moc, reálnu dynamiku, nič iné sa neráta, svet im nič iné neodpustí, nebude sa s ničím hrať. Je úplne jedno, ako pokojne, izolovane a drevne žili pred 200 rokmi naši predkovia - teraz budú iné otrasy, selanky nebudú. Staré metódy teda nebudú stačiť, do lesa príde hájnik a všetkých zamaskovaných dredákov vyženie bičom. Ak sa naozaj nebudú vedieť brániť, skončia všetci.

Stránky