Dočasnosť a trvalosť

Keď do Československa v auguste 1968 vstúpili vojská Varšavskej zmluvy, aby zachovali rozdelenie sveta stvorené Stalinom, Rooseveltom a Churchillom z roku 1945, oficiálne tu boli "dočasne". To bola historická výnimka, lebo väčšinou to býva tak, že poilické status quo sa vyhlasuje za večné, alebo aspoň dlhodobé - ale býva dočasné. Sovietska "dočasnosť" bola dobre odhadnutá - dvadsať rokov je v histórii mihnutie oka.

Teraz chce Európa zaviesť "trvalý" euroval. Nuž, rovno ho  mohli nazvať aj Večný, alebo Aeternal, Perpetual či Perennis - určite nebude trvalý. Možno bude jeho trvanie dokonca nulové ... všetko závisí od rozhodnutia Nemeckého ústavného súdu dnes, možno práve teraz, zasadajúceho.

Predpokladám, že súd euroval odobrí, ako to spravili aj všetky ostatné štáty. Nie je to podstatné, pretože povaha veci sa tak či tak skôr či neskôr prejaví. Ani nenaznačujem, že euroval je totálne zlo. Nie je to tak. Je v podstate irelevantný, lebo určite nie je trvalý. Nič by neprinieslo odmietnuť euroval. Čo treba odmietnuť, to je aktuálna bankárska mafia ako celok.

A na to, samozrejme, musí dozrieť čas.

Alebo už dozrel?

Autor: 
Buheh

Dozrie, až keď si s pevným odhodlaním kúpiš tie vidly.

Norman

Tvoju odpoveď chápem tak, že ty si si ešte tie vidly nekúpil.

Buheh

Teraz si ma naozaj dostal. Ale ja mám aspoň hrable a dve motyky, z toho jednu dosť ostrú.

Norman

To som ani nechcel.

Ale fakt pochybujem, že by moje odhodlanie niečo zmenilo na dozretí času. Ja som bol dokonca osobne v marci pri úrade vlády, kde sa pokúšali antigoriláci prelomiť bránu do záhrady a som sa tešil, že sa dostanem na úrad vlády v mimoúradné večerné hodiny ... jedinečná priležitosť na historický happening ... ale nepodarilo sa. Presne podla mojich slov - na ulici sa revolúcie nerobia - ale v budovách - len sa tam treba dostať :-)

Samozrejme, to je len o zábave a zahrievaní sa - prevraty sa robia ináč, je zbytočné sa biť s policajtami, či dokonca sa nimi nechať biť, ako to robila časť naivnej pospolitosti.

A vôbec, akékoľvek násilie je hlúposť. Napríklad na starých budovách sa nepácha násilie, ale cielená demolícia. Nehovoriac o tom, že zločinci sa nevraždia, ale sú kultúrne a právoplatne trestaní. To je rozdiel, to nie je násilie.

Ale, veď to je každému jasné.

Buheh

Nesúhlasím. Násilie, a konkrétne mám na mysli hrubé násilie, patrí medzi najužitočnejšie vynálezy ľudského ducha. Nehovorím, že demolácia alebo fyzické tresty sú nanič, ale predsa len, s násilím sa to nedá ani len porovnať. Možno teraz neveríš, ale raz možno uveríš. Naozaj Ti dobre radím, kúp si tú vidlu, možno sa dočkáš fakt dobrej zábavy.

Norman

spôsobuje emočný poryv.

Ja však zásadne pácham iba dobro.

 

Toto je vážna téma, ty ma možno chápeš alebo pochopíš, ale niekto z internetu, kto nás nepozná, by nemusel. Preto zopakujem: násilie je hlúposť, a pridám vysvetlenie, násilie je slabosť. Načo by som páchal násilie, keď existuje zákon? Nemyslím tie lokálne dočasné predpisy hlupákov, ale objektívy zákon (ktorý síce nepoznáme dokonale, ale snažíme sa).

Nikdy nebudem páchať násilie, vždy budem roblť len to, čo je nevyhnutné.

 

Prečo by som mal sám seba predom stavať do horšej pozície, ako mnohí iní?

Buheh

sú dve rôzne veci. Niektoré veci sa skrátka nedajú očistiť inak ako ohňom. To neodporuje ani východným filozofiám, ktoré sa inak držia pravidla neubližovať.

Ako každá prirodzená energia vesmíru, aj táto je tu nie na to, aby sme voči nej mali predsudky, ale aby sme ju chápali a neprotivili sa jej. Vracajúce sa kyvadlo je zbytočné zastavovať rukami. Je márne snažiť sa brániť baktériám v rozklade starého stromu, ktorý padol. Je zbytočné brániť levovi, aby strhol umierajúcu starú zebru - ak to neurobí on, spravia to hyeny.

Ale asi nerovnako chápeme slovo násilie. Samozrejme, stotožníme sa v tom, že pudová surovosť nie je ničím ušľachtilým. Ale je to istá forma energie vesmíru, ktorá tiež tečie svojimi prirodzenými riečiskami, na ktorých sa dajú stavať priehrady, či rôzne presmerovávacie kanály.

Norman

Samozrejme, že hovoríme rôzne a myslíme skoro rovnako.

Je to otázka definície, ale dôležitá. Mne sa. prirodzene, zdá môj popis praktickejší.

Ja neuznávam žiadne (slová ako) vidly a násilie.

Ja uznávam zákon a trest.

 

 

Môj prístup je, aj keď nerád priznávam, oveľa radikálnejší a nebezpečnejší. Zahrávanie sa s ohňom. Ale naši oponenti a rôzne iné zlá sú tiež takí.

Buheh

tak ja si kúpim vidly a Ty si kúp zákon, možno sa nám to niekedy zíde.

Podstatné je, že sa to zase zužuje.

Norman

Ako hovorí klasik: Zákon, to som ja.

Buheh

Napísal si, že nepoužívaš slová ako vidly a násilie, namiesto toho Ty používaš slová zákon a trest. Zákon si Ty. Chápem to teda správne, keď tomu rozumiem tak, že preložené do môjho slovníka, Ty si vidly?

Norman

vidly sú exekutíva.

Ja som zákon a ty máš vidly (alebo aspoň motyku :)

To odkedy platí logika, že keď jeden hovorí  o jablkách a druhý o hruškách, že tie dve veci sú to isté? Tvoja akcia začína pri držátku vidiel, takže je to násilie, moja akcia začína v zákone, čiže je to spravodlivosť. Je to úplne jasné, a ak nie, tak si preštuduj Havlove zobrané spisy, alebo iných humanitárnych zabijakov.

 

Skôr by sme sa mali zamyslieť, než sa nám to celé nezúži a nezotmie sa, čo je pravda na porekadle:

"pes ktorý šteká nehryzie"?

Buheh

...dúfam že si nepil českú vodku.

Nuž hovoril si, že: "Ja neuznávam žiadne (slová ako) vidly a násilie. Ja uznávam zákon a trest." Ale nechcem sa s Tebou sporiť o logike, lebo Havla som nečítal, takže by si ma isto preargumentoval.

Aj tak si myslím, že rozdiel v Tvojom ponímaní zákona a trestu, a v zákone vidly, ako mi ho pripisuješ, nie je až taký veľký, ako sa väčšinou ľuďom zdá.

Prvýkrát som si to uvedomil ešte v ôsmej triede, keď som počul vtip: "Aký je rozdiel medzi pacientom a lekárom v blázinci? Lekár má kľúče." Nuž a toto sa dá široko zovšeobecniť. Veď skutočný rozdiel medzi tými, čo majú moc a medzi tými, čo ju nemajú, neexistuje. Ľudská spoločnosť nie je ničím iným, len kaskádovou sústavou opičích hier, kde jedna skpina opíc je ovládaná druhou, a musí nútiť tretiu skupinu opíc, aby utláčala štvrtú skupinu opíc... a tak ďalej. Z hľadiska vesmírnej spravodlivosti zatiaľ všetky ľudské zákony a právne systémy boli iba opičími nariadeniami o nadradenosti jedných opíc nad druhými.

Norman

Veď som ti napísal, že rozdiel nie je v praxi žiaden - ale môj postoj lepšie  vyzerá. Presnejšie povedané - môj postoj uvoľňuje ovela viac ruky. Skús ty s tými vidlami niekoho pichnúť do zadku ... no ... chcem to vidieť ..., ale keď ti to prikáže zákon ... To je tým, že si nepochopil učenie súdruha Havla,  Talmudu a všetkých svatých.

Ovšem to, že si pochopil, že rozdiel medzi ovládaným a ovládajúcim neexistuje prakticky nikde inde, len v mysliach ľudí - a to už v 8-mej triede, to je úctyhocné ( i keď, čo si robil odvtedy a v ktorej triede si teraz?). Všetko medzi ľudmi je len na základe ich predstavy, že to tak má byť. Na základe predstavy, že dolár má nejakú hodnotu, mi niekto vyčistí topánky. Skutočná moc je iba v mysliach ľudí, v tych štruktúrach mozaiky, ktorú spolu vytvárajú.

Nuž, a preto si tento portál dáva za ciel nie biť sa s policajtami, ale zmeniť myslenie ľudí.

Najlepšie plošne.

Spoliehajúc na princípy požiaru, respektíve lavíny. Na princípy geometrického rastu :)

 

Nie že by bol stanovený nejaký ciel, ktorý treba vtedy a vtedy dosiahnuť - práve naopak - nech to skončí akokoľvek na tej ceste, vždy to proces niekam posunie. Vždy to má zmysel.

 

To sú boje, ktoré sa fakt nedajú prehrať.

 

 

 

Buheh

ale čo sa týka podstaty, je to jedno. Tak vidíš, nakoniec sme sa dohodli.

Čo som robil doteraz? Tu sa mi priam tlačí do čínskeho pera môj obľúbený vtip.

Stretnú sa dvaja spolužiaci a rozprávajú sa, čo kto robil za tie roky. Jeden hovorí:

"No ja mám prosperujúcu firmu, dom, chatu, neikoľko áut, nejaké akcie na burze, manželku a päť detí."

Druhý hovorí: "Ja nemám ani firmu, ani dom, ani auto, ani rodinu."

Prvý sa čuduje: "A čo si robil celé tie roky?"

"Rozmýšľal som o živote."

"Fakt? A na čo si prišiel?"

"Prišiel som na to, že život je ako taká hlboká studňa."

"Ako hlboká studňa? Hm, to sa mi nezdá."

"Nie? Tak potom nie."

 

Norman

Ja som ti celý čas len vysvetloval, ako máš chápať môj prvotný aforizmus:

A vôbec, akékoľvek násilie je hlúposť. Napríklad na starých budovách sa nepácha násilie, ale cielená demolícia. Nehovoriac o tom, že zločinci sa nevraždia, ale sú kultúrne a právoplatne trestaní.

 

Čo sa týka toho vtipu, ten sa dá chápať rôzne. Prvoplánovo protifilozoficky -  aké je zbytočné nad niečim rozmýšlať, lepšie je bankovať, hrabať, stavať a plodiť. Alebo tak, že niekomu, kto vysvetlenie nechce prijať, nemá zmysel ho vysvetlovať.

Hm.. ale ja vlastne ani s jednou tou pointou nesúhlasím.

Život je naozaj ako hlboká studňa a stojí za to to vedieť.

Buheh

že naopak, ten vtip je hlboko filozofický. Správny filozof má o všetkom pochybovať, tak nás učili na pionierskom krúžku. Nemá ľpieť na nejakej myšlienkovej konštrukcii, lebo rovnako dobre môže byť správna aj nejaká iná.

Skrátka, ja si myslím, že život nie je ako hlboká studňa. Ale môžem sa mýliť.

Norman

Na konci povedal:

"Nie? Tak teda nie."

Prečo o tom nepochyboval? To bol čudný filozof. On nepochyboval o tom, že svet nie je hlboká studňa - len pre to, že mu to niekto povedal?

To nebol pochybovač, ale práve naopak, vševeriaci naivka. Práve v tom ten vtip klame - a práve preto je to len vtip. Vtipy sú často zlé a útočné a skoro nikdy  (na rozdiel od krátkych múdrosti) neobsahujú hlbokú pravdu - vtipy nemožno brať vážne.)

Buheh

to znamená, že si nebol istý, že jeho názor je správny. Tak dobre, možno slovo pochybovať nie je to pravé. Možno by sme mohli použiť slovo neľpieť.

Niektoré vtipy treba brať vážne.

 

Norman

Nič proti vtipu, ide o to, ako sa vysvetluje. Všetko sa dá chápať rôzne, ako vidíme. Možno to je pointa toho vtipu. Zasa sme o niečo múdrejší (aj keď to sa už ani nezdalo možné)

Čovek si nikdy nemôže a nebude istý, ale nemôže sa riadiť kýmkoľvek, koho stretne. Ináč by si ani tie vidly nemohol nikdy použiť. Veď čo ak nie?

Buheh

Tak nie.

Norman

Tak nič:-(

Buheh

Škoda.

A už to bolo také úzke.